-.-

Mina damer på mina herrar.
Här kommer mitt recept på min oxfilé.
Jag köpte 7 bitar oxfilé- ca 2 cm tjocka.

1. Sätt ugnen på 225 grader.

2. Riv skalet ifrån 1 citron. Gnid in det i köttet med 0.5 msk olivolja. Gnid in flingsalt svartpapper och citronskalet.

3. Finhacka vitlöken(1,5 vitlöksklyftor) och rosmarinen(2 kvistar färska rosmarin) och gnid in i köttet.

4. Hetta upp en stekpanna med smör och stek oxfilén några minuter på varje sida.(Jag stekte 2.5 min)

5. Lägg oxfilén i en ugnsäker form och lägg in den i kylen 30 min så att de kyls ner.

6. Sätt in formen i ugnen i ca 10 min för att få de hälften blodiga och hälften rosa.
12-14 för rosa och ca 15-16 min för genomstekt.

Man får köttet precis lika mört som på en restaurang! Testa!
Till detta gjorde jag en sallad med ruccola sallad, babyspenat, feta ost,flingsalt, svartpeppar. Varvade detta och hällde på lite honung och balsamvinäger på. För dekorations skull så la jag sedan på färsta hallon och blåbär.
Sedan hade vi bara pommes och beasås till.

Kommentarer
Postat av: Emelie

Du ær grym gumman<3 Har fortfarande inte smakat din mat:( ælskar dig!!

2011-11-02 @ 18:03:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0